ترفندهای سیستم عامل اندروید

ترفندهای اندروید که همه باید امتحان کنند

اندروید یک سیستم عامل عالی برای موبایل است، چرا که برای همه ساده و قابل دسترس است. با این حال، برای کاربران اندرویدی که تمایل دارند با سطح شگفت انگیزی از سیستم عامل اندروید که قابلیت سفارشی‌سازی را دارد آشنا شوند، می‌توانند به مطالعه این مقاله بپردازند.

معرفی تعدادی از ترفندهای اندروید

در اینجا ما به معرفی و بررسی تعدادی ترفندهای اندرویدی که در گوشی باند و سایر گوشی‌های اندرویدی قابل اجرا هستند، پرداخته‌ایم تا به شما کمک کند از تلفن هوشمند اندرویدی خود مانند یک کاربر حرفه‌ای استفاده کنید. به طور کلی می‌توان گفت که ما این نکات را مبتنی بر پلتفرم در نظر گرفته‌ایم، بنابراین می‌توانید بدون در نظر گرفتن نام تجاری، از این نکات در تلفن‌های هوشمند اندرویدی استفاده کنید.

1) برنامه‌های پیش‌فرض را تغییر دهید

 یکی از اولین کارهایی که هنگام خرید یک گوشی هوشمند اندرویدی جدید باید انجام دهید، تغییر برنامه‌های پیش فرض است. همه برندهای اصلی گوشی‌های هوشمند تمایل دارند مرورگرهای پیشفرض و برنامه‌های پستی را ارائه دهند، اما اکثر آنها در حد مطلوب نیستند. همچنین ممکن است بخواهید به جای برنامه‌هایی که سازنده گوشی هوشمند شما به عنوان پیش فرض تنظیم کرده است از مرورگر، برنامه های پیامک و ایمیل مورد نظر خود استفاده کنید.

 اندروید به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی برنامه‌های پیش فرض را تغییر دهید تا بتوانید از برنامه‌هایی که دوست دارید استفاده کنید. برای تغییر برنامه‌های پیش فرض در اندروید، به Settings > Apps > Default Apps رفته و برنامه های مورد نظر خود را انتخاب کنید.

2) اندروید همیشه به کاربران اجازه داده است که زبان نمایش گوشی خود را به زبان محلی خود تغییر دهند

با بروز رسانی اندروید 13، گوگل با اجازه دادن به کاربران برای تغییر زبان نمایش بر اساس برنامه به برنامه، این کار را به سطح دیگری ارتقا می‌دهد. این بدان معناست که می‌توانید کل رابط کاربری تلفن را روی انگلیسی تنظیم کنید اما برنامه‌های خاص را به زبان محلی خود تغییر دهید. این یک ویژگی بسیار کارآمد برای افراد چند زبانه است.

برای تغییر زبان برنامه برای یک برنامه به‌خصوص،Setting  را باز کنید و به System > Languages & Input > App  Languages  بروید. گزینه App Languages تنها در صورتی ظاهر می‌شود که چندین زبان به دستگاه خود اضافه کرده باشید. همچنین، توسعه دهندگان برنامه باید از این ویژگی پشتیبانی کنند، بنابراین ممکن است مدتی طول بکشد تا برنامه مورد علاقه شما از زبان محلی شما پشتیبانی کند.

3) تنظیمات سریع را سفارشی کنید

صفحه تنظیمات سریع در اندروید بهترین مکان برای دسترسی سریع به تنظیمات مفید مانند  Wi-Fi، بلوتوث، بهینه‌سازی باتری و موارد دیگر است. در طول سال‌ها، اندروید بسیاری از کلیدهای تنظیم سریع را اضافه کرده است. این بدان معناست که ممکن است مجبور شوید چندین صفحه را باز کنید تا به تنظیماتی که می‌خواهید برسید. اندروید به شما امکان می‌دهد صفحه تنظیمات سریع را ویرایش کنید تا بتوانید گزینه‌ها را بر اساس نیاز خود سازماندهی کنید. برای سفارشی کردن آن، دو بار انگشت خود را به پایین بکشید تا صفحه تنظیمات سریع ظاهر شود و روی دکمه ویرایش ضربه بزنید. در مرحله بعد، آیکون‌ها را نگه دارید و بکشید تا آنها را دوباره مرتب کنید.

4) از ویجت‌ها برای اطلاعات قابل مشاهده استفاده کنید

 ویجت‌های اندروید، نمایش اطلاعات قابل مشاهده را آسان می‌کنند. اکثر بهترین برنامه‌های اندروید از ویجت‌ها پشتیبانی می‌کنند و به شما امکان نمایش اطلاعاتی مانند رویدادهای تقویم، وظایف، یادداشت‌ها، آب و هوا، ساعت و غیره را می‌دهند.  برای افزودن ویجت به صفحه اصلی اندروید خود، روی صفحه اصلی فشار طولانی دهید و گزینه Widgets را انتخاب کنید. لیستی از برنامه‌هایی را که از ویجت‌ها پشتیبانی می‌کنند روی گوشی خود مشاهده خواهید کرد. روی یک برنامه ضربه بزنید تا همه گزینه‌های ویجت‌ها نشان داده شود و یک ویجت را لمس کنید و نگه دارید تا به صفحه اصلی اضافه شود. همچنین می‌توانید ویجت‌ها را بکشید و اندازه آن‌ها را تغییر دهید

5) از دستیار گوگل استفاده کنید

 اگر می‌خواهید تجربه اندروید خود را به سطح بالاتری ارتقا دهید، کمی برای یادگیری نکات و نکات مهم Google Assistant وقت بگذارید Google Assistant قدرتمند است و به شما امکان می‌دهد اطلاعات را پیدا کنید، موسیقی پخش کنید، تماس برقرار کنید، پیام ارسال کنید و دستگاه خود را کنترل کنید، روال‌ها را تنظیم کنید و موارد دیگر.

6) تاریخچه اعلان ها را روشن کنید

 برای همه ما پیش آمده که به اشتباه اعلان‌هایی را پاک کرده باشیم و ممکن است آزاردهنده باشد. اندروید دارای ویژگی سابقه اعلان داخلی است که تاریخچه تمام اعلان‌هایی را که دریافت می‌کنید نگه می‌دارد. این ویژگی با بروزرسانی اندروید 11 معرفی شد، بنابراین اگر از جدیدترین گوشی‌های هوشمند اندرویدی استفاده می‌کنید، از این ویژگی برای پیگیری تمام اعلان‌های خود استفاده کنید. برای فعال کردن تاریخچه اعلان‌ها در تلفن هوشمند خود، برنامه تنظیمات را باز کنید. سپس به مسیر Notifications > Notification  history  بروید و گزینه Use notification history را روشن کنید.

 اکنون، هنگامی که به طور تصادفی یک اعلان را پاک می‌کنید، روی دکمه History ضربه بزنید تا سابقه اعلان خود را بررسی کنید.

7) خاموش کردن اعلان‌های برخی از برنامه‌ها که ممکن است اذیت‌کننده باشند

 در حالی که اندروید در مدیریت و نمایش نوتیفیکیشن‌ها از آیفون جلوتر است، پنل اعلان‌ها همچنان با ورودی‌های بیش از حد گه‌گاهی مسدود می‌شود. مقصر اصلی برنامه‌ها (مانند برنامه‌های بازی) هستند که شما را با اعلان‌های بی معنی بمباران می‌کنند. اندروید به شما این امکان را می‌دهد که این اعلان‌ها را بر اساس هر برنامه بی‌صدا کنید.

 می‌توانید اعلانات برنامه‌ها را از پنل اعلان‌ها یا از طریق تنظیمات بی‌صدا کنید. برای بی‌صدا کردن اعلانات برنامه‌ها با استفاده از پنل اعلان، روی یک اعلان طولانی مدت نگه‌دارید تا گزینه‌های مدیریت اعلان ظاهر شود. سپس، بی‌صدا کردن یا خاموش کردن اعلان‌ها را انتخاب کنید. می‌توانید برای مدیریت اعلان ها برای همه برنامه ها به Settings > Notifications > App Settings بروید.

8) Find My Device را روشن کنید

 همانطور که iOS دارای ویژگی Find My Phone است که به شما امکان می‌دهد آیفون گم شده خود را پیدا کنید، اندروید شما نیز دارای ویژگی Find My Device است که همین کار را انجام می‌دهد. جدای از کمک به شما برای پیدا کردن دستگاه، می‌توانید از این ویژگی برای زنگ زدن دستگاه‌تان حتی اگر در حالت بی‌صدا باشد استفاده کنید.

 همچنین می‌توانید از ویژگی Find My Device برای قفل کردن دستگاه، خروج از سیستم و پاک کردن تمام محتوای دستگاه خود استفاده کنید. حتی اگر گوشی هوشمند شما دزدیده شود، تضمین می‌کند که داده‌های شما به دست افراد نادرست نیفتد. برای روشن کردن این ویژگی، برنامه تنظیمات را باز کنید، سپس به Security > Find My Device بروید و کلید Use Find My Device را روشن کنید.

 اگر زمانی دستگاه‌تان گم شد، وبسایت «دستگاه من» را در یک مرورگر وب باز کنید و با حساب Google خود وارد شوید. در این صفحه می‌توانید به تلفن خود را زنگ بزنید یا محتوای آن را پاک کنید.

9) از برنامه Phone Link برای دسترسی به اندروید خود از رایانه ویندوزی استفاده کنید

 برنامه Phone Link در رایانه شخصی ویندوز به شما امکان می‌دهد عکس های خود را ببینید، اعلان‌ها را دریافت کنید، تماس بگیرید و به پیام‌ها پاسخ دهید. همچنین می‌توانید از برنامه‌های Android خود در رایانه شخصی ویندوزی استفاده کنید و ویژگی‌هایی مانند انعکاس برنامه، اشتراک‌گذاری فایل، کپی-پیست بین دستگاهی و موارد دیگر را دریافت کنید.

10) برنامه ها را از خارج از فروشگاه Google Play نصب کنید

 در حالی که فروشگاه Google Play بهترین مکان برای نصب برنامه‌ها در اندروید شما است، اما تنها مکان نیست. به دلیل دستورالعمل‌های سختگیرانه Play Store یا اولویت‌های توسعه‌دهنده، هزاران برنامه جذاب در فروشگاه Google Play نیستند. با این حال، اندروید به شما اجازه می‌دهد برنامه ها را از منابع شخص ثالث نصب کنید. می‌توانید فایل‌های APK را برای برنامه‌ها از وب دانلود کرده و بدون مشکل در اندروید خود نصب کنید. برای اطمینان از ایمن بودن برنامه‌هایی که دانلود می‌کنید، توصیه می‌کنیم از جایگزین‌های قابل اعتماد فروشگاه Google Play مانند APK Mirror برای پیدا کردن برنامه‌هایی که می‌خواهید نصب کنید، استفاده کنید.

11) راه اندازی سریع دوربین

دوربین یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌ها برای تمامی کاربران گوشی‌های هوشمند است. برای اطمینان از اینکه ثبت لحظات زیبای زندگی خود را از دست ندهید، یاد بگیرید که چگونه دوربین را در چند ثانیه روی گوشی خود راه اندازی کنید. می‌توانید روی دکمه روشن/خاموش دوبار کلیک کنید تا برنامه دوربین در گوشی‌های هوشمند از جمله پیکسل، وان پلاس، سامسونگ و  باند اجرا شود (هنگامی که دوربین باز است، کلید افزایش یا کاهش صدا را فشار دهید تا عکس بگیرید).

12) محافظت از عکس ها با رمز عبور در اندروید

 گاهی اوقات ما لحظات خصوصی را ثبت می کنیم که نمی خواهیم با دیگران به اشتراک بگذاریم. بهترین راه برای اطمینان از امنیت این عکس‌ها این است که آنها را در یک پوشه امن با رمز عبور پنهان کنید. اگر از Google Photos استفاده می‌کنید، به Library > Utilities بروید و پوشه قفل شده را راه اندازی کنید. همچنین می توانید از ویژگی Secure Folder در گوشی های Samsung Galaxy برای ایجاد یک پوشه قفل شده برای ذخیره عکس‌ها و فایل‌های خصوصی خود استفاده کنید. این ویژگی را در بخش بیومتریک و امنیت برنامه تنظیمات پیدا خواهید کرد.

13) از پین کردن برنامه برای محدود کردن دسترسی به تلفن خود استفاده کنید

 مواقعی وجود دارد که مجبور می‌شوید گوشی خود را به کسی بسپارید در این مواقع، می‌توانید از ویژگی پین کردن برنامه‌های اندروید استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که فرد وارد برنامه دیگری نمی‌شود. وقتی یک برنامه را در اندروید پین می‌کنید، فقط می‌توانید از آن برنامه استفاده کنید و نمی توانید چیز دیگری را باز کنید.

 برای فعال کردن این ویژگی در تلفن هوشمند اندرویدی خود، به Settings > Security>More Security Settings > App Pinning بروید و گزینه Use app pinning را فعال کنید. برای پین کردن یک برنامه، منوی برنامه اخیر را باز کنید و روی نماد برنامه ضربه بزنید. اکنون گزینه Pin را بزنید تا برنامه پین شود.

در این مقاله ما به بررسی یکسری از نکات و ترفندهای مفید برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی پرداختیم، اندروید مملو از ویژگی‌هایی است که می‌تواند تجربه اندرویدی شما را بهتر کند.