چگونه بفهمیم گوشی ضد آب است

استانداردهای ضد آب در گوشی‌های هوشمند: چگونه بفهمیم گوشی ضد آب است ؟

یکی از مهم ترین ویژگی‌هایی که در جدیدترین گوشی‌های هوشمند و فناوری‌های پوشیدنی به دنبال آن هستیم، مقاومت در برابر آب است. این روزها اکثر محصولات هوشمندی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم، خوشبختانه درجاتی از محافظت در برابر آب و ذرات را در سطح‌های مختلفی ارائه می‌دهند. رتبه‌بندی استاندارد IP به ما نشان می‌دهد که محصولات الکترونیکی ما در برابر چه مقدار گرد و غبار و آب محافظت می‌شوند. برخی از دستگاه ها فقط می‌توانند در معرض کمی عرق قرار گیرند در حالی که برخی دیگر را می‌توان تا عمق 1.5 متر زیر آب فرو برد.

گواهی استاندارد IP به چه معناست؟

رتبه بندی استاندارد IP (محافظت از ورود) یک سیستم کدگذاری شناخته شده بین المللی است که شرایطی را توصیف می‌کند که هر دستگاه در برابر آن آزمایش شده است. هم‌چنین یک راهنمای مرجع مفید برای مصرف‌کنندگانی است که باید بدانند دستگاهشان تا چه سطحی در برابر گرد و غبار و آب محافظت می‌کند.

معنی اعداد آی پی ضد آب

هنگامی که محصولی را می‌بینید که رتبه IP دارد، به جز حروف IP شامل دو عدد نیز خواهد بود. به عنوان مثال، آیفون 12 دارای رتبه IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار است. دو عدد بعد از IP به ترتیب نشان‌دهنده‌ی مقاومت در برابر جامدات و مایعات است. در مورد آیفون 12، 6 نشان دهنده‌ی مقاومت در برابر نفوذ جامدات مثل گرد و غبار و 8 نشان‌دهنده‌ی مقاومت در برابر نفوذ مایعات مانند آب است.

IP(S)(L)

S = ضریب مقاومت در برابر نفوذ جامدات

L = ضریب مقاومت در برابر نفوذ مایعات

توضیحات تکمیلی استاندارد های ضد آب

در برخی موارد یک X یا 0 را در رتبه بندی IP مشاهده خواهید کرد که امتیاز 0 به این معنی است که دستگاه در برابر نفوذ آن ماده محافظت نمی‌شود. در حالی که رتبه X به این معنی است که دستگاه برای ورود آن ماده آزمایش نشده است. به عنوان مثال، سامسونگ گلگسی ZFlip 5 دارای رتبه IPX8 هستند. این نشان می‌دهد که ZFlip 5 از نظر مقاومت در برابر آب آزمایش شده است؛ اما مقاومت در برابر جامد یا گرد و غبار برای این گوشی آزمایش نشده است. می‌تواند درجاتی از ورود گرد و غبار و جامد را تحمل کند؛ اما سامسونگ آن را به طور کامل آزمایش یا در خصوص آن ادعای رسمی نکرده است.

مقاومت در برابر نفوذ جامدات در مقیاس 0 – 6 و مقاومت در برابر نفوذ مایعات در مقیاس 0 – 8 درجه‌بندی می‌شود. IP00 یا IPXX کمترین حفاظت در مقیاس رتبه‌بندی IP و درجه حفاظت IP68 بالاترین رتبه‌بندی مقاومت در برابر آب و گرد و غبار حال حاضر است.

تفاوت ضد آب و مقاوم در برابر آب چیست؟

قبل از بررسی مسائل تخصصی در خصوص IP ها لازم است بدانید waterproof به معنی ضدآب و water-resistant به معنی مقاوم در برابر آب است و این دو اصطلاح باهم تفاوت‌هایی دارند. ضدآب بودن دستگاه یعنی بدون توجه به مدت زمان می‌تواند در آب غوطه‌ور باشد و غیرقابل نفوذ است اما مقاوم بودن در برابر آب یعنی دستگاه می‌تواند تا حدودی از ورود آب جلوگیری کند و نمی‌توان از جلوگیری نفوذ آب در آن کاملا مطمئن بود.

آیا استاندارد IP بیشتر بهتر است؟

اکنون که اصول اولیه را می‌دانیم، درک مقیاس رتبه بندی IP نسبتاً آسان است. به طور کلی، هرچه این عدد بزرگتر باشد، دستگاه محافظت بیشتری در برابر گرد و غبار و آب از خود نشان می‌دهد. با توجه به آنچه گفته شد، هر عدد در مقیاس درجه بندی IP بیانگر شرایط آزمایشی خاص در برابر نوع و حجم خاصی از جامدات یا مایعات است. بنابراین در حالی که رتبه IP بالاتر یک شاخص گسترده خوب برای محافظت از آن است، بهتر است به نمودار رتبه بندی IP زیر مراجعه کنید تا دقیقاً بدانید که دستگاه شما در برابر چه چیزی محافظت می‌شود.

جدول معنی اعداد استاندارد های ضد آب

عدد اول (S) محافظت در برابر نفوذ جامدات

x

برای محافظت جامد آزمایش نشده است

0

هیچ مقاومتی در برابر نفوذ جامدات ندارد

1

در برابر اشیاء و ذرات با قطر بزرگتر از 50 میلی متر محافظت می شود

2

در برابر اجسام و ذرات با قطر بزرگتر از 12.5 میلی متر محافظت می شود

3

در برابر اجسام و ذرات با قطر بزرگتر از 2.5 میلی متر محافظت می شود

4

در برابر اشیاء/ذرات با قطر بزرگتر از 1 میلی متر محافظت می شود

5

مقاوم در برابر گرد و غبار

6

محافظت در برابر گرد و غبار

عدد دوم (L) محافظت در برابر نفوذ مایعات

x

برای محافظت جامد آزمایش نشده است

0

هیچ مقاومتی در برابر نفوذ مایعات ندارد

1

محافظت شده در برابر چکه آب (عمودی)

2

محافظت شده در برابر چکه آب (در زاویه 15 درجه)

3

محافظت شده در برابر اسپری آب

4

محافظت شده در برابر پاشش آب

5

محافظت شده در برابر جریان کم فشار آب

6

محافظت شده در برابر جریان پر فشار آب

7

محافظت شده در برابر غوطه ور شدن آب تا عمق 1 متر

8

محافظت شده در برابر غوطه ور شدن آب تا عمق 1 متری و بالاتر

گوشی IP68 به چه معناست؟

برای مثال گواهی IP68 به این معنی است که دستگاه کاملاً در برابر گرد و غبار مقاوم است و قادر است در آب به عمق 1 متر و بیشتر از آن، جان سالم به در ببرد. برخی از انواع گوشی‌ IP68 می‌توانند برای مدت طولانی‌تری در آب‌های عمیق‌تر سالم بمانند.

آیا خسارت‌های ناشی از آب خوردگی مشمول گارانتی شرکتی می‌شود؟

حتی اگر تولیدکنندگان درجه‌ای از مقاومت در برابر آب و گرد و غبار را به مصرف‌کننده اعلام کند، آسیب ناشی از آب خوردگی لزوماً تحت پوشش گارانتی شرکت نیست. به عنوان مثال، گارانتی یک ساله اپل، آسیب در اثر نفوذ مایعات را پوشش نمی‌دهد. اپل ادعاهایی در خصوص محافظت در برابر آب و گرد و غبار دستگاه‌های خود دارد، در عین حال دائما کاربران را از خیس کردن عمدی دستگاه خود منع می‌کند.

آیا گوشی داریا باند ضد آب است؟

گوشی هوشمند داریا باند دارای گواهی IP54  با توجه به S برابر 4 در برابر گرد و غبار و ذرات مقاوم است. هم‌چنین عدد 5 نشان‌دهنده‌ی محافظت در برابر جریان‌های کم فشار آب است. این گوشی در واقع ضد آب نیست اما در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ضد آب بودن گوشی خود و تعمیر آن تحت گارانتی می‌توانید با مرکز تماس داریا تماس بگیرید.