آموزش عکاسی با باند

آموزش عکاسی حرفه‌ای با گوشی باند

گوشی باند مانند بسیاری از گوشی‌های هوشمند حال حاضر دنیای تکنولوژی از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا تجربه عکاسی حرفه‌ای با موبایل هوشمند خود داشته باشند. در ابتدا لازم است به موضوع مهمی که در عکاسی بسیار حائز اهمیت است بپردازیم “مثلث نوردهی” است. برای روشن‌سازی مفهوم مثلث نوردهی باید به مفاهیمی از جمله سرعت شاتر، ایزو و دریچه‌ی دیافراگم اشاره کرد؛ چرا که هر سه مفهوم نام‌برده سه رأس مثلث نوردهی را تشکیل می‌دهند که به شما کمک می‌کند تا عکاسی متفاوت‌تری تجربه کنید.

عوامل تاثیرگذار بر نوردهی

همانطور که در قسمت بالا به آن اشاره شده است، مثلث نوردهی می‌تواند تاثیر به سزایی در بالا بردن کیفیت عکس داشته باشد. در ادامه این مطلب به توضیح مفصل درباره مفاهیم سرعت شاتر، ایزو و دریچه دیافراگم می‌پردازیم.

دریچه دریافراگم

به عنوان یک توضیح مختصر و مفید از مفهوم دیافراگم باید گفت که هر چقدر عدد مربوط به دیافراگم بیشتر باشد، نور بیشتری هنگام عکاسی وارد دوربین می‌شود. در دوربین‌های حرفه‌ای و قدیمی‌تر دریچه دیافراگم به صورت دستی قابل تنظیم است اما در گوشی‌های هوشمند مانند باند به صورت دستی غیر قابل تنظیم است. دوربین اصلی گوشی باند دارای f 1.9 است که عدد پس از f نشان‌دهنده این است که چه مقدار نور وارد دوربین شود (به نوعی می‌توان گفت، عددی که پس از f مشاهده می‌کنید، عددی است که نشان‌دهنده نسبت فاصله کانونی به قطر دیافراگم است).

ISO یا ایزو

ISO

برای تنظیمات مربوط به ایزو در گوشی باند می‌توانید وارد دوربین شوید، گزینه More یا بیشتر، Pro Mode یا حالت حرفه‌ای و سپس گزینه ISO را انتخاب کنید. در صورت انتخاب ISO مواردی از جمله A که به معنای حالت خودکار یا Automatic است و موارد دیگری از جمله اعداد از 100 تا  800 را مشاهده می‌کنید، که با انتخاب اعداد بالاتر سنسور دوربین حساس‌تر می‌شود و تصویر روشن‌تری خواهید داشت. البته که به این معنا نیست که با بالا بردن عدد ایزو تصاویر با کیفیت‌تری خواهید داشت، چرا که در برخی موارد بالا بردن عدد ایزو موجب نویز در تصاویر خواهد شد.

سرعت شاتر

Shutter Speed

برای تنظیم سرعت شاتر نیز می‌توانید مراحل قبلی را انجام دهید و گزینه S که نشان‌دهنده Shutter Speed یا سرعت شاتر است را انتخاب کنید. در صورت انتخاب این گزینه لیستی از سرعت‌های شاتر از 1/800 (یعنی یک هشتصدم ثانیه)  تا 30 ثانیه که متغیر است را مشاهده می‌کنید. باید توجه داشته باشید که هر چه مدت زمان بیشتری را انتخاب کنید، مشاهده خواهید کرد که تصویر شما تیره‌تر خواهد شد. در واقع، با توجه به بالا بردن سرعت شاتر، نور کمتری در هنگام عکاسی دریافت خواهید کرد که این موضوع موجب تیره‌تر شدن عکس شما می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت برای عکاسی در شرایط کم نور مانند عکاسی در خانه، سرعت شاتر کمتر می‌شود که می‌تواند باعث لرزش دوربین یا تار شدن سوژه شما شود؛ در این شرایط می‌توانید با افزایش حساسیت ISO، سرعت شاتر را سریع‌تر کنید که تار شدن به حداقل برسد.

 سایر موارد موثر در عکاسی

Exposure Value

از دیگر تنظیماتی که در قسمت Pro Mode می‌توانید به صورت دستی تنظیم کنید، گزینه EV است که مخفف Exposure Value است. هرچه EV را به سمت منفی تنظیم کنید، موجب کمتر شدن اثر نور در عکاسی می‌شود که اصطلاحا در این مواقع می‌گویند تصویر Under شده و هر چه  EV را به سمت مثبت تنظیم کنید، اصطلاحا تصویر شما Over می‌شود که به ترتیب اشاره به کمتر شدن یا بیشتر شدن نور صفحه است که بسته به سوژه و میزان نوردهی مکان عکاسی دارد.

White Balance

گزینه دیگر در قسمت Pro Mode گزینه WB یا White Balance است که از این طریق با انتخاب گزینه‌های نمایش داده شده می‌توانید رنگ سفید را تنظیم کنید. حالت‌های نمایش داده شده می‌تواند به تصویر شما حالت آبی، آفتابی یا ابری بدهد.

Manual Focus

گزینه آخر در قسمت Pro Mode مربوط به گزینه MF است که مخفف Manual Focus است و همانطور که از نامش مشخص است می‌توانید به صورت دستی زوم بر روی سوژه مورد نظر خود را تنظیم کنید.

جذابیت‌های گزینه حالت حرفه‌ای گوشی باند

ویژگی

کاربرد

Time Lapse

اگر برای مثال یک فیلم را با سرعت 5 فریم در ثانیه ضبط کنید و هنگام پخش با سرعت 20 فریم در ثانیه پخش کنید، تایم لپس اتفاق می‌افتد.

Intelligent Scanning

از طریق اسکن هوشمند می‌توانید QR Code را به راحتی اسکن کنید.

Beauty

با انتخاب گزینه Beauty یا زیبایی در قسمت پایین حالت ستاره‌ای شکل را مشاهده می‌کنید که با کلیک بر روی آن می‌توانید سایز چشم، میزان روشنایی پوست، چاقی یا لاغری صورت را تغییر دهید.

Gif

با انتخاب این گزینه می‌توانید بر روی گزینه دوربین کلیک کرده و از سوژه مورد نظر فیلم تهیه کنید و در نهایت گیف خود را بسازید.