صفحه نمایش 120 هرتز چیست؟

صفحه نمایش 120 هرتز چیست؟

صفحه نمایش،‌ یکی از اصلی‌ترین بخش‌های یک گوشی هوشمند محسوب می‌شود که عمده تعامل کاربر با گوشی از طریق آن صورت می‌گیرد. در سال‌های اخیر نیز با توجه به مجبوبیت روز افزون گوشی‌های هوشمند با صفحه نمایش بزرگ، کیفیت، روشنایی و دقت نمایش رنگ‌ها اهمیت بسیار بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است.

یکی از عباراتی که چند سالیست در رابطه با گوشی‌های هوشمند زیاد به گوشمان می‌خورد، نرخ تازه‌سازی یا رفرش ریت است. در سال‌های نچندان دور، واژه رفرش ریت را تنها در ارتباط با صفحه نمایش‌های بزرگ مانند تلویزیون‌ها و مانیتورها می‌شنیدیم، اما در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی صفحه نمایش و همچنین ارزان‌تر شدن آن، شاهد ظهور و افزایش این مورد در گوشی‌های هوشمند بیشتری نیز هستیم. شاید برای شما این پرسش پیش بیاید که رفرش ریت چیست؟ رفرش ریت یا نرخ تازه‌سازی به این معناست که چند وقت یکبار و با چه سرعتی محتوا روی نمایشگر بروزرسانی می‌شود (واحد اندازه‌گیری نرخ تازه‌سازی هرتز است). برای درک بهتر این موضوع به مثال‌های زیر نگاهی بیاندازید:

نمایشگر 60 هرتز 60 بار درثانیه، 90 هرتز 90 بار در ثانیه، 120 هرتز 120 بار در ثانیه، 144 هرتز 144 بار در ثانیه و 165 هرتز 165 بار در ثانیه به‌روز می‌شود. با توجه به توضیحات اعلام شده می‌توان گفت که در واقع یک صفحه نمایش 120 هرتزی، دو برابر سریع‌تر از یک پنل 60 هرتزی و 4 برابر سریع‌تر از پنل 30 هرتزی آپدیت می‌شود.

مزایا و معایب صفحه نمایش با رفرش ریت بالا

اما صفحه نمایش با نرخ تازه‌سازی (رفرش ریت) بالا چه مزایایی دارد؟ مهم‌ترین مزیت رفرش ریت بالا در هنگام اجرای بازی‌ها به چشم می‌آید. اگر صفحه نمایش دستگاه شما، رفرش ریت بالایی داشته باشد و همچنین سخت‌افزار گوشی هوشمند شما توانایی اجرای بازی‌ها با فریم‌های بالا را داشته باشد، بازی‌ها خیلی روان‌تر روی گوشی هوشمند شما اجرا می‌شوند. اتفاقی که تا چند سال پیش فقط در بازی‌های پی‌سی شاهد آن بودیم اما با پیشرفت و ارزان‌تر شدن تکنولوژی، حال گوشی‌های هوشمند از این قابلیت نیز برخوردار شده‌اند.

رفرش ریت بالا اما تنها برای گیمرها مفید نیست؛ کاربران عادی غیر گیمر نیز اگر گوشی‌ای با نرخ تازه‌سازی بالا داشته باشند، در هنگام کار با گوشی تجربه روان‌تری را خواهند داشت. کارهایی از قبیل وب‌گردی، خواندن متون و به طور کلی کارکردن با گوشی بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

صفحه‌های نمایش با نرخ تازه‌سازی بالا معایبی نیز دارند؛ به دلیل اینکه در یک صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی در مقایسه با یک اسکرین ۶۰ هرتزی، پیکسل‌ها دو برابر سریع‌تر تازه‌سازی می‌شوند، مصرف باتری نیز افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل بسیاری از گوشی‌هایی که دارای صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی هستند، به طور پیش‌فرض این ویژگی را غیر فعال کرده‌اند و کاربر باید به طور دستی این ویژگی را فعال کند.

همه چیز درباره رفرش ریت تطبیقی (Adaptive Refresh Rate)

با توجه به اینکه گوشی‌های هوشمند جدید با نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز روز به روز بیشتر وارد بازار می‌شوند و همچنین نرخ تازه‌سازی به یکی از جدیدترین «ویژگی‌های مهم برای خریداران گوشی‌های هوشمند» تبدیل شده است. سازندگان گوشی‌های هوشمند باید فکری برای مصرف باتری می‌کردند، اینجاست که آن‌ها از ویژگی‌ای به نام نرخ تازه‌سازی تطبیقی استفاده می‌کنند. در این حالت، گوشی هوشمند شما همیشه در حالت ۱۲۰ هرتز نخواهد بود، بلکه فقط زمانی که در حال اجرای برنامه‌ یا بازی‌ای هستید که نیاز به ریفرش ریت بالا داشته باشد، گوشی به طور خودکار ریفرش ریت را روی ۱۲۰ هرتز تنظیم می کند. در حالات دیگر، نرخ تازه‌سازی برای بهینه کردن مصرف باتری، در حالت کمتری از ۱۲۰ قرار دارد. به این ترتیب،‌ دیگر لازم نیست که صفحه نمایش گوشی هوشمند همیشه در حالت ۱۲۰ هرتز باشد و باتری بیشتری مصرف کند.

معرفی گوشی‌های میان رده‌ دارای صفحه نمایش 120 هرتز

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، تکنولوژی صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی که تا چند سال پیش فقط در گوشی‌های پرچمدار وجود داشت، امروزه راه خود را به میان گوشی‌های میان‌رده نیز پیدا کرده است. بسیاری از برندهای مطرح موبایل، حداقل یک گوشی میان‌رده با صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی را در میان مدل‌های خود برای خریداران عرضه کرده‌اند. از جمله محبوب‌ترین مدل‌های گوشی‌های میان‌رده با صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی می‌توان به گوشی‌های S23 FE، A54 و A34 از برند سامسونگ و Poco F5، Redmi Note 12 Pro Plus و Xiaomi 12 از برند شیائومی اشاره کرد. گوشی داریا باند نیز از دیگر گوشی‌های میان‌رده‌ای است که دارای یک صحفه نمایش ۱۲۰ هرتزی AMOLED است که با توجه به قیمت پایین‌تر نسبت به رقبای خود، می‌تواند به یک گزینه بسیار خوب برای کسانی تبدیل شود که به دنبال یک گوشی خوش قیمت با صفحه نمایش با رفرش ریت بالا هستند.

 آموزش تنظیم نرخ تازه سازی در باند

در بخش قبلی به این مساله اشاره کردیم که بسیاری از سازندگان گوشی‌های هوشمند، برای کنترل مصرف باتری به طور پیش‌فرض قابلیت نرخ‌تازه‌سازی ۱۲۰ هرتزی را غیر فعال کرده‌اند. اما کاربر می‌تواند به طور دستی این ویژگی را در گوشی‌ خود فعال کند. برای فعال کردن این ویژگی در گوشی هوشمند داریا باند، مراحل زیر را انجام دهید:

1.  به بخش تنظیمات (Settings) در گوشی باند بروید

Enabling Smooth Display Daria Bond

2. گزینه صفحه نمایش (Display) را انتخاب کنید

Enabling Smooth Display Daria Bond

3. گزینه نمایشگر روان (Smooth Display) را فعال کنید.

Enabling Smooth Display Daria Bond

حال این ویژگی در گوشی داریا باند شما فعال شده است و می‌توانید در برخی از اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها از این ویژگی استفاده کنید. دقت کنید که فعال بودن گزینه نمایشگر روان، باعث افزایش مصرف باتری می‌شود.